Pilisi túraútvonal
Pilisborosjenő és környéke

Több alkalommal túráztam nordik walking botommal a Malom-erdő környékén, és már a harmadik túrán nagyon jónak találtam ezt a szép környezetű útvonalat.
A kiindulási pontot a 10-es útról, az AUCHAN és a MOL kút közötti egyenes útszakasz közepén fehér tábla (horgásztó) után sóderes út, érhetjük el.
A Házi-réti-víztároló előtt autóparkoló van. A tó be van kerítve, de nem kell belépőt fizetni, és igénybe vehetjük a büfét és a szociális helyiségeket.

A zöld jelzésen kell elindulni az Aranyhegyi-patak túlsó oldaláról, a híd kétszáz méterre van a parkolótól. A túloldalon sorompóval van lezárva a jelzéssel ellátott villanyoszlop, ezért mindenkinek át kell bújnia alatta. Ezen a lezártnak tűnő területen csak száz métert teszünk meg némi izgalommal, vajon lőnek-e ránk, aztán mindenki szeme elől eltűnhetünk az erdei úton. Az elágazásnál jobbra jól látható a kék+ jelzés, ezt kövessük!
A Malom-erdő sűrűjében, jelzésekkel jól ellátott, változatos terepen kanyargunk a Balázs lépcső tetejéig. Innen kicsit bujkálós ösvényen érjük el a Köves-bérc alatti kereszteződést.
Balra kék jelzésen haladva, erős emelkedőn, kövekkel teli szakaszon izzadhatunk meg, míg éles balkanyar után lehetőség adódik kitekinteni a fák közül. A Solymári-völgy tárul elénk teljes szépségében, túloldalán jól láthatóan a Budai-hegyekkel.

Pilisborosjenő határáig változatos, néhol sziklás, vastagon mohás, alacsony tölgyes, végül bokros területen haladunk. Mikor meglátjuk a házakat, rögtön tartsunk balra a bokrok között, így kikerülhetjük az aszfaltozott utakat. A település szélső utcáin jól tudunk botozni a Vendel-hegy oldalán egyenes vonalban felfutó kálváriáig. Itt elolvashatjuk a tanösvény első tábláját. Ne sokat időzzünk, mert a fenyőerdőn keresztül hamar elérjük a Teve-szikla kilátó részét. Aki még nem járt itt, szánjon rá tíz-húsz percet.

Következő megállóhelyünk sincs messze. A sűrű növényzet között haladva hirtelen előttünk magasodik az "Egri vár" bejárata. Ez volt az Egri csillagok című film forgatási helyszíne, amit a magyar (török) katonák után az egyre sűrűsödő növényzet kezd visszafoglalni.
A várral szemben a Nagy-Kevély (534 m) magasodik. Álljunk szembe a csúccsal és a tőlünk balra induló széles úton megtett pár méter után, lefelé hagyjuk el a csatateret. Utunk az erdőben folytatódik. Idáig ível fel a Solymári-völgy. Baloldalon keressük a keskeny utat zöld jelzéssel.
A vízmosás mellett kanyarog az ösvény változatos szintkülönbséggel, egy hosszabb részen kilaposodva, egészen a sorompó előtti első házig.

Ez a túraútvonal a közepesnél erősebb a szintkülönbség miatt.
Egészen kezdő nordic walking túrázóknak nem ajánlott.