Skike

Sífutásra felkészítő sportszer, a síroller. Sok változatával találkozhattunk az elmúlt ötven év alatt.

Emlékeim szerint az első, amit kipróbálhattam, egy svéd gyártmányú nehéz deszkadarab volt felfújható kerekekkel. Éveket kellett várni az igazira, az NDK fejlesztésű, szarvacskákkal ellátott csigalassú fémszerkezetre, becenevén a csörgőkígyóra. Az aszfalt utak minden hibáját morzézta az ízületeknek. Ezekkel jutottunk el, mi magyarok, a nemzetközi versenyzésig.

Az ezt követő sírollerek mindegyikénél fontos szempont volt a racsni, ami az ellépés után nem engedte hátra gurulni az egyre gyorsabb sportszert. Minden fejlesztés a versenysportért történt. Nagyszerű magyar eredmények születtek. Például Bozsik Anna kiváló európabajnoki szereplései után 1995-ben világbajnoki ezüstérmet nyert.

A nordic walking sport térhódítása hozta létre az új sírollert, melynek a neve skike.

Nem alkalmas versenyzésre, gondolhatnánk, de már 2007-ben rendeztek SKIKEatlon versenyt.

Az új roller nagy előnye, hogy nincs rajta síkötés, ezért nem kell hozzá sícipő. A cipő (pl. edző cipő) nagyságához állítható a lábtartó. Tépőzár és tartósín segítségével rögzíthetjük a lábszárunkhoz.

Az eddigi sírollereken nem volt fék, de ezt a hiányosságot a versenyzők csak ritkán érezték. A skike változatos terepen is használható, ezért szükséges a fék, amit a gyártók pofon egyszerűen oldottak meg. Kétféle módon használhatjuk. Az egyik lábunkat előre toljuk, menetközbeni haránt állást képzeljünk el, és egy ék alakú vas rászorul a hátsó kerék tetejére. Ha gyorsan szeretnénk megállni, akkor mindkét hátsó kerékre egyszerre kell rászorítani a két féket. Ez a művelet már több gyakorlást igényel.

A felfújható nagyméretű kerekek ízületkímélők.

A skike használatához sífutóbot szükséges, ám az aszfalton elengedhetetlen a keményebb vídia hegy.

A sífutó technika összehasonlításánál meglepetés érhet bennünket. Csak két technikai elem hasonlít tökéletesen a sífutáséhoz. Aki tud sífutni, azonnal használhatja a párosbotozást, és a galyai tehéntáncot. Mindkettő olyan érzést kelt, mint a havon. Az egyéb technikákat mindenkinek gyakorolni, illetve tanulni kell, több-kevesebb ideig.

Védőfelszerelés nélkül senki ne próbálja ki, ugyanis gyakran előfordul, hogy egy gödörben elakad a kerék, vagy lefut a roli az útról, és a talpa fennakad. Ilyenkor a bukást kézletétellel védjük.

Kesztyű használata még gyakorlott sífutónak is ajánlott!

nordic walking túrák