Nordic walking plusz

Legyünk hűek a finn hagyományokhoz, és az alapok elsajátítása után tanuljuk meg a sífutóellépést is. Csodálatos élményben lehet részünk a nordic walking edzéseken. Én az 1960-as években kezdtem a téli felkészülés eme formáját. Akkori edzőm dr Németberta János fordíttatta finn szakirodalomból, és adta át nekünk szó szerint melegében az augusztusi hőségben. Ettől kezdve minden ősszel a tél beköszöntéig végeztünk úgynevezett száraz edzéseket.

A finneknél is új technikai elemnek számított a négyeslépés. Elsajátítása több időt igényelt. A nordic walking oktatásokon szoktam tanítgatni. Én menet közben sokat használom. Igazán a hosszú távú nordic walking túrákon rendkívül előnyös. Kevesebb karmunkával jár, ám a karok mégsem állnak le. Ez a lépésforma jól alkalmazható benőtt növényzetű, egyszemélyesnek mondott ösvényeken, felfelé húzatókon, lassú futásnál, és nem utolsó sorban aszfalton. A sífutó versenyeken kiment a divatból, mert a mozgás kapkodóvá gyorsult, és a fiatal versenyzők talán már meg sem tanulják. Remélem a nodic walkingban egyre többet találkozunk vele.

A korcsolyázó lépések kifejlődése a szarajevói olimpia idejére tehetők. Az új pálya-előkészítő gépek megjelenésével szélesedtek a sífutónyomok. Amit eddig csak a lesikló versenyzők használtak a rajt utáni felgyorsuláshoz, most a sífutók 15 kilométeres távot löktek végig ilyen stílusban. Egyre jobban tökéletesedett ez az izgalmas mozgásforma. Mikor elkezdtem a nordic walking oktatásokat, azonnal beépítettem az edzésekbe. Természetesen szárazon minden másképp működik, mint havon. Itt nem várhatunk és állhatunk, kitartva a mozdulatot amíg csúszik a sí. Itt lépést lépés követ. Ezért van, hogy a legjobb mozgásforma az ellentétes kar-lábmozgásból indul ki. Ez volt a legjobban átültethető a sífutás száraz változatára. Sokkal gyorsabban elsajátítható, mint havon. Az általános iskolában játszott tengerészlépés az alap. Hozzá tesszük a diagonál botmunkát. Figyelni kell arra, hogy ne álljon szét a kezünk, de azért ne szúrjunk saját lábunkba. Ezen úgy segíthetünk, hogy kicsit Y formában lépjük a V-t, és a kar hátul dolgozik, csak a kilökési fázisban. Mikor jól begyakoroljuk és felgyorsítjuk, akkor válik igazán élvezetessé.

A párosbotos korcsolyázó lépést hosszú távon nem alkalmazzuk. Jó ritmusérzéket igényel, és nagyon fárasztó. Könnyebb változata a minden második lépésre párosbotozás. Nehezebb, a minden lépésre egy dinamikus párosbotos lökés. Ez a gyakorlat már nem mindenkinek sikerül.

Az alábbi lépéseket tanuljuk, gyakoroljuk a nordic walking plussz keretében:
. sífutólépés,
. sífutó ellépés (lábujjhegyről - sarokra érkezünk, lábujjhegyről - telitalpra érkezünk, lábujjhegyről - lábujjhegyre érkezünk, lábujjhegyről - telitalpra érkezünk, ám az ellépés után úgy toljuk előre a lábfejet, hogy talpunk csak egy-két centire van a talaj felett (mindezekre a legjobb rávezető gyakorlat, hegynek felfelé - megfelelő szögben -, bottal rásegítve, jól elrugaszkodva, minél több időt tölteni a levegőben),
. négyeslépés alapjárásban,
. négyeslépés sífutóellépésben,
. négyeslépés nagyon lassú futással,
. korcsolyázó lépés diagonál mozgással,
. korcsolyázó lépés, párosbot minden második lépésre,
. korcsolyázó lépés, párosbot minden lépésre,
. oldalazó lépés a talp elülső éléről - telitalpra,
. oldalazó lépés sífutólépéssel,
. lejtmenet, apró lépésekkel, lazán tartott térdekkel, és botmunka kizárólag a hátunk mögött,
. lejtmenet, a lesiklásból eltanult technikával, ahol mindig csak egy bot van elöl (biztonságos, és ízületkímélő mindkét technika),
. lépéskombinációk,
. irányváltások.

nordic walking túrák